Akadálymentes a 3-as vonal?
Több mint fél év telt el a 3-as vonal középső szakaszának felújítása óta. Az északi és a déli szakaszok felújítása korábban már megtörtént.
A munkálatok egyik fontos eleme a vonal akadálymentességének megvalósítása volt. Az előkészítés időszakában módosításra kerültek a tervek, mert az eredeti elképzelés, csak 12 állomás akadálymentesítését tartalmazta.
A vonal felújítására többlet anyagi forrásokat kellett igénybe venni a kívánt cél elérésének érdekében. Az ünnepi átadásra a mozgáskorlátozottak képviselőit is meghívták.
Az elmúlt több, mint fél évben talán egyetlen nap sem volt, amikor a teljes vonal, minden állomása, a teljes üzemidőben akadálymentesen igénybe vehető lett volna.
Új berendezések átadása után elfogadható, hogy jelentkeznek apróbb hibák, beállítási problémák, de ennyi idő elteltével már ezeknek a szerkezeteknek a rászoruló utasokat kellene szolgálniuk.
Nem feladatunk eldönteni, hogy a gyártó Cnim nem megfelelő minőségű lifteket szállított, vagy a BKV képtelen ezeket rendben karbantartani., üzemeltetni, de véleményünk szerint, ez így elfogadhatatlan.
Nehéz elképzelni, milyen lehet, amikor egy mozgáskorlátozott ember A pontból el akar B pontba jutni és „orosz rulettet” játszhat, hogy működni fognak a liftek, vagy sem.
Változást várunk!
Az Egyesület közleménye a 3-as metró felújításával kapcsolatban.
Metróért Egyesület közleménye
A 3-as metró felújításának előkészítésekor egyesületünk javasolta a folyamatos vonatbefolyásoló berendezés -ismertebb nevén Automatikus Vonatvezető Rendszer (AVR) teljes cseréjét. Javaslatunkat számos szakmai érvvel támasztottok alá. A javaslatunkat a döntéshozók elutasították pénzügyi okokra hivatkozva. A teljes felújítás 230 milliárd forintba került, ennek kevesebb mint 10 %-a lett volna a berendezés cseréje. A XXI. században világszerte szakmai közmegegyezés alakult ki, a korszerű digitális rádiókommunikáción alapuló rendszer tekintetében. -Ilyen rendszer működik a 2-es és 4-es vonalunkon is.
A 3-as vonalon működő AVR. a 80-as években került beszerzésre Franciaországból, már akkor sem a komplett rendszer került megvásárlásra, különböző okok miatt. A felújítás során a fedélzeti számítógépeket gyakorlatban átrakták a régi -elektronikát a csak nyomokban tartalmazó szerelvényekből, a jelenlegi japán hajtásláncot alkalmazó és elektronikus vezérlésű szerelvényekbe. A berendezés statikus elemeit részben „leporolták”, részben a felújítás alatt felszedett programszőnyeg egy részét újragyártották.
Az eredmény siralmas lett. A felújítás befejezése óta problémák sokasága jelentkezett. ( Indokolatlan megállások, vészfék működések, állomásból való „kicsúszások”) Az üzemeltető különböző módon próbálta megoldani a hibákat. Egyelőre sikertelenűl.
A berendezés alapüzemmódja a PA üzemmód. Ez magyarul az automatikus vezetést jelenti, -ilyenkor a járművezető egy úgynevezett startgomb megnyomásával indítja a járművet, ilyenkor az ajtók működését, utastájékoztatást kezeli, és természetesen figyelnie kell számtalan dologra. Van egy alacsonyabb szintű üzemmód, az ellenőrzött kézi vezetés. (CMC) Ebben az üzemmódban a járművezető vezeti a szerelvényt, a berendezés ellenőrzése mellett. A jármű biztonságos felügyelete ebben az üzemmódban is adott. Ugyanakkor a járművezető terhelése nagyságrenddel nagyobb. Jelenleg ebben az üzemmódban tudják csak a közlekedést fenntartani.
-Megjegyezni kívánjuk, hogy a két személyes (motorkocsivezető-segédvezető) megszüntetésének a feltétele volt a teljes automatikus üzemmód, a CMC, mint kiegészítő lehetőség volt adott. (Vezetés gyakorlása, ideiglenes sebességkorlátozás, bizonyos járműmeghibásodások, stb) Röviden fogalmazva jelenleg a kivételes lehetőség lett az üzemszerű.
Természetesen egyesületünk nagyra értékeli a vonal felújításának eredményeit,ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy egy szakmaitlan döntésnek, most olyan következménye van, amely nehezen elfogadható, illetve nem látjuk milyen hosszútávú megoldást lát az üzemeltető.
Metróért Egyesület 2023. 09. 23.
A közlekedés biztonságát növelő javaslatok a BKK részére.
Megnéztük az újonnan átadott állomásokat
VIDEÓ
(Fotó: Nagy Iván)
Átütemezték a M3 rekonstrukció átadási menetrendjét.
– 2023 januárjában megnyílnának az utasok előtt a Ferenciek tere és Deák Ferenc tér állomások, így Deák Ferenc tér Kőbánya-Kispest között már metró szállítaná az utasokat. Az autóbuszos pótlás Deák Ferenc tér és Göncz Árpád városközpont között lenne.
– 2023 márciusában átadnánk az utasforgalomnak a Arany János utca és Nyugati pályaudvar állomásokat, valamint a Dózsa György utat már akadálymentes elérhetőséggel. Így az M3-as metró már a teljes vonalon közlekedne, a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon megállás nélküli áthaladással. A metrópótlás teljesen megszűnne, a Nagyvárad tér és Lehel tér állomáspótló járatokkal lenne megközelíthető.
– 2023 májusában megnyílna az utasforgalom előtt a Nagyvárad tér és Lehel tér is (ahol a korszerűsítés csak 2022 májusában kezdődött), így befejeződne az M3 metróvonal rekonstrukciója.
A felújításról és a munkálatok menetéről folyamatosan tájékoztatást adunk, a forgalmi változásokról, forgalomszervezésről, metrópótlásról a BKK kapcsolódó oldalán lehet tájékozódni.
(Fotó: Biró Endre)
A főváros utólag átírta az M3-as metró ütemtervét, hogy ne látszódjon, negyedévet csúszik az átadás
VG cikke
(Fotó: Bíró Endre)
Ütemterv szerint halad a 3-as metró átadása (BKV közlemény)
Az M3 felújításáról számos olyan információ
jelent meg a napokban, amelyek félreértésre
adhatnak okot, pedig az alaposan dokumentál
beruházással kapcsolatban minden ütemterv
szerint halad. Így néhány félrevezető címmel
ellentétben - reményeink szerint – néhány
állomást még a tervezettnél hamarabb is sikerül
átadni az utasoknak.
A BKV eddig is következetesen azt kommunikálta
, hogy jövő év tavaszán adható át az utasforgalomnak
az M3 teljes szakasza – az első negyedéves befejezést
követő hatósági ellenőrzések után. A helyzet semmit
nem változott, a második negyedév és a tavaszi
időmegjelölés nem ellentétes fogalmak, ezért a
csúszásra utaló címek félrevezetők és nem fedik
a valóságot. A kivitelezési munkák ütemterv szerint
haladnak és - reményeink szerint - még a tervezettnél
hamarabb is sikerül átadni néhány állomást az
utazóközönségnek.
Jelenleg is tárgyalásokat folytatunk a kivitelezőkkel egy
olyan ütemezésről, amiről azt gondoljuk, hogy az
utasok és a városban közlekedők érdekeit szolgálja.
Az M3 metró teljes vonalán a felújítási munkálatok
befejeződnek 2023 márciusában. Az állomások
utasforgalomnak történő átadását a következők
szerint tervezzük:
2023 januárjában megnyílnának az utasok előtt a
Ferenciek tere és Deák Ferenc tér állomások, így
Deák Ferenc tér Kőbánya-Kispest között már metró
szállítaná az utasokat. Az autóbuszos pótlás
Deák Ferenc tér és Göncz Árpád városközpont között lenne.
2023 márciusában átadnánk az utasforgalomnak a
Arany János utca és Nyugati pályaudvar állomásokat,
valamint a Dózsa György utat már akadálymentes
elérhetőséggel. Így az M3 metró már teljes vonalon
közlekedne, a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon
megállás nélküli áthaladással. A metrópótlás teljesen
megszűnne, a Nagyvárad tér és Lehel tér állomáspótló
járatokkal lenne megközelíthető.
2023 májusában megnyílna az utasforgalom előtt
a Nagyvárad tér és Lehel tér is - ahol a korszerűsítés
csak 2022 májusában kezdődött - így befejeződne
az M3 metróvonal rekonstrukciója.
A lassan öt éve tartó beruházás sok türelmet, együttműködést
kívánt és kíván még néhány hónapig a lakosság és az
érintettek részéről. Igyekszünk minden aktuális és fontos
információt megosztani a rekonstrukcióról, láthatóvá tenni
- cikkek, fotók, videók formájában - mi és miért történik
a föld alatti kivitelezés során, de beszámoltunk a projekt
nehézségeiről és a megoldásokról is.
Az M3 metróvonal infrastruktúra rekonstrukcióját érintő
minden lényeges információt megosztunk a projekt
hivatalos honlapján.
Köszönjük utasaink eddigi türelmét és megértését!
(Forrás: BKV) (Kép: Bíró Endre)