Az Egyesület közleménye a 3-as metró felújításával kapcsolatban.
Metróért Egyesület közleménye
A 3-as metró felújításának előkészítésekor egyesületünk javasolta a folyamatos vonatbefolyásoló berendezés -ismertebb nevén Automatikus Vonatvezető Rendszer (AVR) teljes cseréjét. Javaslatunkat számos szakmai érvvel támasztottok alá. A javaslatunkat a döntéshozók elutasították pénzügyi okokra hivatkozva. A teljes felújítás 230 milliárd forintba került, ennek kevesebb mint 10 %-a lett volna a berendezés cseréje. A XXI. században világszerte szakmai közmegegyezés alakult ki, a korszerű digitális rádiókommunikáción alapuló rendszer tekintetében. -Ilyen rendszer működik a 2-es és 4-es vonalunkon is.
A 3-as vonalon működő AVR. a 80-as években került beszerzésre Franciaországból, már akkor sem a komplett rendszer került megvásárlásra, különböző okok miatt. A felújítás során a fedélzeti számítógépeket gyakorlatban átrakták a régi -elektronikát a csak nyomokban tartalmazó szerelvényekből, a jelenlegi japán hajtásláncot alkalmazó és elektronikus vezérlésű szerelvényekbe. A berendezés statikus elemeit részben „leporolták”, részben a felújítás alatt felszedett programszőnyeg egy részét újragyártották.
Az eredmény siralmas lett. A felújítás befejezése óta problémák sokasága jelentkezett. ( Indokolatlan megállások, vészfék működések, állomásból való „kicsúszások”) Az üzemeltető különböző módon próbálta megoldani a hibákat. Egyelőre sikertelenűl.
A berendezés alapüzemmódja a PA üzemmód. Ez magyarul az automatikus vezetést jelenti, -ilyenkor a járművezető egy úgynevezett startgomb megnyomásával indítja a járművet, ilyenkor az ajtók működését, utastájékoztatást kezeli, és természetesen figyelnie kell számtalan dologra. Van egy alacsonyabb szintű üzemmód, az ellenőrzött kézi vezetés. (CMC) Ebben az üzemmódban a járművezető vezeti a szerelvényt, a berendezés ellenőrzése mellett. A jármű biztonságos felügyelete ebben az üzemmódban is adott. Ugyanakkor a járművezető terhelése nagyságrenddel nagyobb. Jelenleg ebben az üzemmódban tudják csak a közlekedést fenntartani.
-Megjegyezni kívánjuk, hogy a két személyes (motorkocsivezető-segédvezető) megszüntetésének a feltétele volt a teljes automatikus üzemmód, a CMC, mint kiegészítő lehetőség volt adott. (Vezetés gyakorlása, ideiglenes sebességkorlátozás, bizonyos járműmeghibásodások, stb) Röviden fogalmazva jelenleg a kivételes lehetőség lett az üzemszerű.
Természetesen egyesületünk nagyra értékeli a vonal felújításának eredményeit,ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy egy szakmaitlan döntésnek, most olyan következménye van, amely nehezen elfogadható, illetve nem látjuk milyen hosszútávú megoldást lát az üzemeltető.
Metróért Egyesület 2023. 09. 23.