A Metróért Egyesület közleménye
A 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötése.
A nyilvánosságra hozott tervek alapján Egyesületünk a következő álláspontot alakította ki:
1, Támogatjuk a gödöllői HÉV vonal rekonstrukcióját a járművek cseréjét szükségesnek tarjuk.
2, Támogatjuk a Rákoskeresztúr gyorsvasúti kapcsolattal történő ellátását.
Megjegyezni kívánjuk, hogy ennek a kapcsolatnak a kapacitás tartalékkal rendelkező 3-as, vagy a gyakorlatilag teljesítőképességének határán működő 2-es vonal legyen a másik végpontja ez egy értelmes szakmai vita tárgya lehetne. Célszerűnek egy könnyűmetró (DLR jellegű) megoldás látszik
3, Ellenezzük a gödöllői HÉV és a 2-es metróvonal összekötését.
A teljesen eltérő műszaki alapok miatt ez csak indokolatlan költségek árán valósítható meg, valamint több új problémát generálva, mint amennyit megold.
A valószínűsíthető költségek miatt olyan –megítélésünk szerint nagyobb társadalmi hasznossággal bíró fejlesztések válnának lehetetlenné a belátható jövőn belül, mint a 3-as metró befejezése (Káposztásmegyer), a 4-es metró meghosszabbítása Bosnyák tér Újpalota irányába, vagy a Dél-pesti HÉV vonalak bevitele legalább a Kálvin térig.
A beruházás megvalósítása után keletkező negatív hatások várhatóak:
A, Az 1960-as években tervezett 2-es metróvonal állomásai már a 70-
es években szűk áteresztő képességűeknek bizonyultak, ezért kisebb
bővítésekre később sort kellett keríteni. (Mozgólépcső bővítések) A
sok állomáson rendelkezésre álló peronfelület teljes mértékben
alkalmatlan a több viszonylatból álló vonal kiszolgálására. (Elsősorban
az Őrs vezér tere irányában) A frekventált utasforgalmi időszakokban
már jelenleg is alig kezelhető az utasforgalom, egy jármű kiesése
pedig már a mai kor elvárásainak elfogadhatatlan forgalmi helyzetet
idéz elő. A Déli pályaudvar irányában a járművek kihasználtsága
egyenetlenné válik, függően attól, hogy honnan érkezik.
B, Az Örs vezér térre autóbusszal, villamossal, trolibusszal, egyéb
módon érkező utasoknak egy magasvasúti megállót kell igénybe
venniük, annak minden kényelmetlenségével.
C, A néhány éve üzembe helyezett Alstom szerelvények egy része
feleslegessé válik, -az un. hibrid szerelvények veszik át a szerepét,
ezek a szerelvének műszaki specifikációjuk okán sem a 3-as, sem a 4-
es vonalon nem helyezhetőek utasforgalomba.
D, Az Örs vezér terén létrejön egy építészeti környezetszennyezés,
mely több száz család lakóingatlanát is érinti.
Összességében a Metróért Egyesület a HÉV és a metró összekötését
egy gazdaságtalan és indokolatlan elképzelésnek tarja.
A beruházás részleteinek nyilvánosságra kerülése után, Egyesületünk
annak megítélésünk szerint hasznosítható elemit ismét áttekinti és
kialakítja róla véleményét, álláspontját.
2018-01-31