A Metróért Egyesület közleménye
A mai napon a Pillangó utca állomáson utoléréses baleset történt, ennek következményeként több utas megsérült. A Metróért Egyesület a sérültek mielőbbi gyógyulását kívánja, emellett szükségesnek tartja a balesethez vezető események teljes feltárását. Az esemény vizsgálata folyamatban van, azonban előzetesen az egyesület az alábbi forgatókönyvet látja reálisnak: - a korábbi napokhoz hasonlóan a pálya tapadása nem volt teljesértékű (pénteken kézzel homokolták le a Pillangó utca állomás vágányait a jobb tapadás eléréséhez) - az állomáson tartózkodó szerelvényt a biztosítóberendezés érzékelte és a mögöttes vonat menetengedélye az álló vonat előtt véget ért - a mögöttes szerelvény a vezérlésnek megfelelően csökkentette a sebességét, azonban a pálya rossz tapadása miatt megcsúszott - a csúszás miatt a vonat fékje hatástalanná vált, a sebessége nem csökkent az előírtak szerint és a sebességtúllépést észlelve a biztosítóberendezés vészféket kezdeményezett - a vészfékezés a csúszásvédelem végleges kiiktatásához vezetett - így a csúszó szerelvény utolérte az állomáson tartózkodót és az ütközés bekövetkezett. Az egyesület részéről több alkalommal is jeleztük, hogy az Alstom-szerelvények csúszásvédelmi megoldásai és a CBTC-berendezés megcsúszási védelem (biztonsági távolság) nélküli kialakítása baleset kockázatát hordozza magában: - először a CBTC berendezés üzembehelyezésekor jeleztük, hogy veszélyesnek ítéljük az Örs vezér tere állomásnál a szerelvény megcsúszási lehetőségének figyelmen kívül hagyását - majd az Alstom szerelvények forgalomba állítását követő első ónos esőnél jeleztük a problémát - illetve legutóbb pénteken, 2016. december 2-án írtunk Főpolgármester Úrnak levelet a megfelelő csúszásvédelem biztosítása érdekében. Szó szerint megismételve kérésünket, kezdeményezzük, hogy Főpolgármester úr rendelje el a BKV Zrttől független szakmai vizsgálat lefolytatását, amelynek célja az alábbiak megállapítása: - megfelel-e a jármű konstrukciója, üzemeltetési rendszere, valamint a pálya fenntartási rendszere a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén történő fenntartásához - lehetséges-e a tapadás javítása, illetve a lecsökkent tapadási viszonyok jármű oldali megfelelő kezelése - ennek várható költségét ki viseli (rejtett hibaként jelezhető-e a gyártó felé) - a felújított orosz szerelvények hasonló körülmények között várhatóan hogyan fognak teljesíteni. Álláspontunk szerint a két rendszer (pálya és jármű) összehangolatlansága, továbbá a jármű nem megfelelő konstrukciója egyaránt összefüggésbe hozható a mai balesettel, amelyért elengedhetetlen a rendszer hibás működése miatti felelősség megállapítása is, de elsődlegesen inkább a helyzetet rendező műszaki megoldás megtalálását és mielőbbi bevezetését tarjuk szükségesnek.