Egyesületünkhöz érkezett levél
Egyesületünk az alábbi levelet kapta, változtatás nélkűl idézem, még akkor is, ha bizonyos pontatlanságok vannak benne. (É-D vonal forgalomba helyezése: 1977.01.01) A levélíró elérhetősége egyesületünk rendelkezésére áll.)
"Tisztelt Egyesület!
Az elmúlt fél évben volt szerencsém végzős mérnöktan hallgatókén a 3-as metró
vonalán dolgozni. Értesültem szaktársam leveléről, és a sajtóban is nyomon követem
az eseményeket. Nemrégiben a sajtóból értesültem, hogy a BKV a MÁVtól kíván használt
sínszálakat beszerezni, hogy a kritikus szakaszokon sürgősségi beavatkozásként
felhasználják. Ezzel kapcsolatban szeretném megosztani aggodalmamat. A MÁV vonalain
az uniós forrásoknak köszönhetően nagyszabású felújítási-fejlesztési munkálatok
kezdődtek az elmúlt években. Elsősorban a fővonalakon, melyek nagy részén a 80-as
években folyt nagyobb karbantartás. Ezekről a vonalakról kiselejtezett sínszálak az
elmúlt több mint 20-25 év alatt nagy forgalomnak és terhelésnek voltak kitéve, így a
síntörés veszélye ezeknél is ugyanúgy fenn áll, még akkor is, ha látszatra jó
állapotúnak is tűnnek. A bevett gyakorlat a MÁVnál, hogy a 20 év körüli kicserélésre
került síneket a mellékvonalakon építik be, ahol van, hogy 30-40 éve nem volt
vágánycsere. Ezeken a vonalakon még használhatóak, hisz napi szinten 2-3 pár vonat
ha közlekedik ezeken a szakaszokon- a teherforgalom is elenyésző, de ezen
szakaszokon is 30-40 km/óra sebességkorlátozás van érvényben. Hiba lenne ezeket a
vágányokat egy olyan vonalon felhasználni, ahol napi 18-20 órában 2-3 percenként
elhalad egy szerelvény. 60 km/órás sebességet engedélyezni meg egyenesen
életveszélyes!A vágányokat szakaszonként ki lehet cserélni egy-egy éjszak alatt,
ugyanakkor a vonalon a másik nagy probléma az alagút rossz szigetelése, melyet már
az építés pillanatában rosszul csináltak meg a feszített munkatempó miatt.
(Emlékezetes, az első kapavágás 1970-ben történt, de 1976 karácsonyán már meg is
indult a közlekedés.) A rossz alagút szigetelés miatt az elkorrodálódott sin rögzítő
vasbeton pályalemezek nem fogják megtartani a beépített sin szálakat, ezek is
cserére szorulnának, de ezt nem lehet egyetlen éjszak alatt apránként megoldani. De
még, ha valami csoda folytán a szakemberek ezt meg is oldanák, az alagút rossz
szigetelése és a folyamatos talajvíz szivárgás miatt egy-két éven belül az újonnan
beépített pályalemezek is elkezdenének korrodálódni. A talajvíz ezen túl az
elektromos hálózatot is veszélyezteti ami szintén nem lett az elmúlt húsz évben
felújítva. Ezeket a problémákat sajnos nem lehet apránként egy -egy éjszaka alatt
orvosolni. Jelen intézkedés, szakzsargonnal élve csak toldozás-foltozás! Azon túl,
hogy sokba kerül, többet terhet ró a metró dolgozóira csak ideig óráig megoldás. A
metró biztonságos közlekedtetésére ez nem megoldás. Nagy a felelősség a
pályamesteren is, hisz az ő hatásköre napi szinten a vonal üzembe helyezésének az
engedélyeztetése. Ugyanakkor a város és BKK/BKV részéről politikai nyomás
helyezkedik rá. A szakszervezet is tisztában van a problémákkal, de őket is terheli
annak felelőssége, hogy a város közlekedési káoszba fulladhat. -ezzel a
hozzáállásukkal sajnos nem a metró dolgozóinak és az utazó közönségnek a partnerei,
pedig jelen helyzetben csak rájuk lehetne számítani! Jelen intézkedésekből arra
lehet következtetni, hogy sem a BKK sem a város vezetése nincs tisztában a kialakult
helyzettel, ugyanakkor politikai befolyásukat latba tudják vetni. Nem véletlen, hogy
Tarlós István az Infórádióban nemrégiben kijelentette, hogy "nincs balesetveszély a
3-as metró vonalán, és nem kell számítani, hogy bármelyik nap baleset történhet" Az
utazó közönség számára meg nincs más alternatíva. Munkahelyre, iskolába valahogy el
kell jutni. A metró vezetők is napi szinten kockáztatnak annak tudatában, hogy egy
baleset esetén a felelősség lehet az övék lesz, hisz a városvezetés nemrégiben
kijelentette (ismétlem) "nincs balesetveszély a 3-as metró vonalán, és nem kell
számítani, hogy bármelyik nap baleset történhet" -sajnos munkahelyük elvesztésének
veszélye miatt rákényszerülnek erre a lépésükre, de ha tehetnék sokat tudnának
mesélni az alagutakban uralkodó állapotokról. A felelősség az övék és a
karbantartóké akik a szamárlétra legalján foglalnak helyet.Bízom benne, hogy a
szakemberek és érvei felül fognak kerekedni a városvezetés ostoba hozzá nem értő
elgondolásain és ezzel meg lehet előzni egy katasztrófát.
Tisztelettel:
ui: Szeretném, ha levelem név nélkül, de végzettségem megjelölésével nyilvánosságra
kerülne."