35 éves a 3-as metró
1976. december 31-én vehette birtokba Budapest lakossága a főváros második nagy teljesítményű metróvonalát. A vonal építése még 14 évig tartott. Az akkor nagy büszkeséggel átadott vonal állapota mára erősen leromlott. A legfiatalabb szakasz is elmúlt már 20 éves. Nagyobb javítások ezen idő alatt nem történtek. Így elkerülhetetlenné vált a vonal teljes felújítás, mint ahogyan 2004-től a 2-es vonal esetében is történt.
Az alagút:
A vonal legidősebb eleme az alagút, ami bizony a legelső szakaszon már elmúlt 40 éves is. Szükségessé vált a teljes vonal szigetelése. Az alagút sok helyen beázik kárt téve a biztosító berendezésben, a pályában, a gépészeti és elektromos rendszerben.
A pálya:
A pálya állapota erősen leromlott.. A felszíni szakaszon a végállomást elhagyva a jobb vágányon a beton panelek megsüllyedése a vonatok nagymértékű „dobálását” okozza . Több helyen elengedtek a rögzítések, megsüllyedt az alépítmény. A kitérők cserére érettek. Sok helyen hevederezéssel került javításra a törött sín. Újpest felé 2 db, Kőbánya felé 3db lassú jel található. A Nagyvárad tér – Népliget között 3 éve van ideiglenes sebesség korlátozás. A menetidő nő, fennakadások keletkezhetnek.
A járműtelep vágányzata is elavult, a kitérők elhasználódtak. A próbapályán sebesség korlátozás van, mert építésekor az ívben nem emelték kellően túl, így csak korlátozottan képes feladatát betölteni.
A biztosító berendezés:
.Mára elavult és el is használódott. Napi rendszerességgel vannak álfoglaltságok, a metró egyik legfontosabb biztonsági eleme, mely ma már nem mondható korszerűnek sem.
1990 óta Automatikus Vonatvezető Rendszer működik a vonalon .
A járművek:
Mint korábbi közleményünkben tudattuk a járművek elérték azt az állapotot és kort, amikor már egy részüknek nem érdemes komolyabb élettartam növelő javításnak alávetni. A 81-es típusú járművek is „csere érettek” , azonban gazdasági kényszerből ezek szükséges felújítások elvégzése után, még legfeljebb 10 évig forgalomban tarthatók, folyamatos karbantartás mellett.
Összegezve elmondhatjuk, hogy a 3-as vonal korához képest rosszabb állapotban van. Az egész vonalnak egy átfogó nagy felújításon kell átesnie, mert nem csak a tárgyalásra került részek vannak leromlott állapotban, hanem a vizsgáló és tároló csarnok, az állomások a gépészeti berendezések a forgalomirányitó és az állomási helyiségek is. A vonal a 24-dik órában van, nincs idő várni el kell kezdeni a több évig tartó felújítást, mert eddig szerencsére komolyabb baleset nem fordult elő, de a közlekedés biztonságát a megfelelő állapotban lévő műszaki berendezéseknek kell garantálnia elsősorban.
2011. december 13-tól a teljes vonalon 60 km/h sebesség korlátozást rendeltek el a vasbeton pályalemezek terhelésének csökkentése érdekében. A vonalon az engedélyezett legnagyobb sebesség 80 km/h volt a korlátozás bevezetése elött.