A budapesti metróközlekedés rövid története
A 2-es metróvonal építését és nyomvonalát az 1950. szeptember 17-én kelt minisztertanácsi határozat jelölte ki. A vonal az eredeti tervek szerint a Népstadiont a Déli pályaudvarral kötötte volna össze 8 állomással. A Népstadion állomás az akkori tervek szerint átszálló állomás lett volna a gödöllői hévvel. A vonalat 1954-ben, teljes hosszát 1955-ben kellett volna átadni. Több nehézség miatt 1954 elején az építést leállították. (Ismerős lehet 2011-ben is ez a szüneteltetés.)
Végül 1964-ben indult meg újra az építkezés. Az eredeti terv több ponton is módosult. A végállomás az Örs vezér terére került át. Az Astoria és a Pillangó utcai állomások, amik az eredeti tervben nem szerepeltek megépítésre kerültek. Az I. szakaszon a forgalom a Deák térig 1970. április 3-án indult meg. A teljes hosszon a Déli pályaudvarig 1972. december 23-án. A vonalhoz tartozó jármű telep az Örs vezér terén létesült.
A 3-as vonal tervei 1966-ban készültek el. A nyomvonalként az Újpest István tér és Kispest Vörös Csillag Traktorgyár közötti összekötetés szerepelt. Végül takarékossági okokból a tervezett végállomás a Határ útra került át. Az teljes vonal átadását 1985 év végére tervezték 19 állomással.
Az építkezés 1970-ben indult meg és megszakítások nélkül folyt 1990-ig. Időközben a vonal déli végállomása Kőbánya-Kispest MÁV állomás mellé az északi pedig Káposztásmegyerre került. Összesen 20.5 km vonal hossz és 24 állomás szerepelt a tervekben. A vonal északi része – az utolsó 4 állomás – nem épült meg. A jármű telep a Kőér utcában található, Kőbánya –Kispest állomásnál csatlakozik a vonalhoz.
Az üzembe helyezések a következő időpontokban történtek meg:
Deák tér – Nagyvárad tér 1976.12.31.
Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest 1980.03.29.
Deák tér – Lehel tér 1981.12.30
Lehel tér –Árpád híd 1984.11.05.
Árpád híd – Újpest – központ 1990.12.14.